Verbinding A8-A9 van de baan

Minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat gaat niet meebetalen aan de verbinding tussen de A8 en de A9 waar al tientallen jaren over wordt gesteggeld.

De Provincie Noord-Holland had een nieuw plan ingediend waarbij verwacht werd dat het Rijk fors bij zou springen. Harbers is dat niet van plan: “het Rijk kan niet financieel bijdragen aan de verbinding tussen de A8 en A9.”

Daarmee lijkt het plan definitief van de baan. De minister wil zelfs niet met de provincie praten over de plannen.

Gedeputeerde Jeroen Olthof (PvdA) zei eerder: “De investeringskosten van het landschapsplan bedragen ruim € 900 miljoen. De provincie kan deze kosten onmogelijk alleen dragen en zonder zicht op financiering beginnen we niet aan een volgende fase.”

De exit van de A8-A9-verbinding werd op maandag 11 april in Tweede Kamer beklonken tijdens de vergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat toen het ‘Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport’ (MIRT) aan de orde kwam.

Geen gesprek

Kamerlid Harry van der Molen (CDA) vroeg:

“De verbindingsweg tussen de A9 en de A8 is fors duurder uitgevallen. Er moet een verdiepte ligging komen waardoor het project ruim 800 miljoen euro duurder uitvalt. Dit kan onmogelijk alleen door de provincie Noord-Holland worden opgehoest. Is de minister al in overleg met de provincie over deze nieuwe verbinding en de weg vooruit voor dit project?”

De minister (foto boven tijdens het debat) was kort en duidelijk:

“Dan nog de verbindingsweg tussen de A8 en de A9, waar de heer Van der Molen naar vroeg. Ik geef grif toe dat er een paar vragen aankomen met een paar teleurstellingen. Bij de uitvoeringsagenda Aanpak Noordkant Amsterdam uit 2013 is al afgesproken dat het Rijk meer het project A8/A7 uitvoert en de provincie dan de verbinding A8/A9. Dus dat zijn echt de afspraken die destijds zijn gemaakt, inclusief de afspraak dat het Rijk niet financieel kan bijdragen aan de verbinding tussen de A8 en A9.

Als de vraag dus was of ik bereid ben om over dat concrete project in overleg te gaan met de provincie, dan beroep ik me toch op die afspraak en dan is dat voor mij ook reden om daar niet het gesprek over aan te gaan.”

Stelling van Amsterdam

De plannen werden bijna vier maal zo duur omdat de weg ‘onzichtbaar’ in het landschap zou worden aangelegd. De extra kosten waren voor 40 ingrepen in het gebied rond de Stelling van Amsterdam.

In 2017 stelde ICOMOS, de organisatie die voor de UNESCO de A8-A9-alternatieven onderzocht, dat alle alternatieven waarbij de Stelling werd doorsneden ‘onacceptabel’ waren. De Stelling zou haar status als werelderfgoed kwijtraken als de verbindingsweg doorging. Dat was voor het Ministerie van OCW onbespreekbaar.

Met de nieuwe plannen hoopte de provincie de UNESCO tegemoet te komen. Dat was dus een gokje, net zoals er gegokt werd op honderden miljoenen van het Rijk.

Het NHD tekent uit de mond van een woordvoerder van de provincie op dat die toch graag in gesprek gaan met de minister. Maar die heeft dus al gezegd daar geen trek in te hebben.

Lees ons hele A8-A9-dossier

Deel dit artikel:

22 reacties

  • Pieter Heine

    Wat is dit voor absurditeit. Dit is echt onacceptabel

    • Jan van Laar

      Volgens mij ligt de stelling van Amsterdam er toch al een tijdje. Dus de eerste begroting was al een utopie. Weer miljoenen weg aan plannen en uitkopen van mensen.

  • Nico Smit

    Dan maar de goedkopere oplossing, een schelpenpad, schijnt in de mode te zijn.

  • Didier Hennequin

    Nooit meer VVD voor mij. De centen zijn kennelijk belangrijker dan het welzijn van de schooljeugd in Krommenie en Assendelft.

  • evert hartog

    Jaren lang hebben de VVD het CDA de PvdA en D66 de Zaankanters in Noord een worst voorgehouden die onhaalbaar en onbetaalbaar was. Puur kiezersbedrog. Nu komt die onaangename en onvermijdelijke waarheid aan het licht. Jammer, realistische politiek was beter geweest dan had volop ingezet kunnen worden op een plan B dat nu ontbreekt.

  • Karel Kloosterman

    Dus gewoon aan blijven sluiten Krommenie.
    Of langs de dode weg Noord Zee Kanaal.
    Wel bij Amstelveen de A9 onnodig verbreden of bij Utrecht. Maar deze belangrijke weg niet.

  • Joop van Waarden

    Een goed besluit. Minder wegen (en minder verkeer!) lijkt mij een logische stap voor een beter milieu. Dat dit project niet doorgaat betekent ook dat wij het landschap hier open en aangenaam houden: een beter leefmilieu zogezegd. Bovendien moet iedereen met een beetje historisch besef blij zijn dat de Stelling van Amsterdam onaangetast blijft.

  • Henk Rietveld

    Ik ben blij dat niet meer over de provinciale weg ga. Over een paar jaar staat het helemaal vast. Dom volk.

  • Bruce Latham

    Als de provincie hier geen geld meer in hoeft te steken, kan er dan wat meer geld naar het ondertunnelen van het spoor in plaats van de halve (maar goedkope) oplossing die ze nu voor de Guisweg hebben bedacht? Waar je als fietser moet afstappen en met je fiets aan de hand van een trap moet om over te steken… en met meer en betere treinverbinding naar het noorden hoeven er wellicht ook minder mensen met de auto naar de a9 door Krommenie

    • Adri Prins

      Reken maar niet dat ondertunneling goedkoper is!
      De eenvoudigste en uiteindelijk goedkoopste oplossing blijft:Gelijkvloerse kruising en
      FLY OVER met het spoor!

      • Bruce Latham

        Ik zeg ook niet dat het goedkoop is, maar dat ze het geld dat gereserveerd was voor de a8/a9 kunnen gebruiken. Want anders krijg je inderdaad een ‘oplossing’ waarbij de treinen op slaapkamer hoogte langs de huizen denderen en het spoor Zaanstad in tweeën blijft splijten. Tunnel is duurder, maar op lange termijn beter. Ruimte voor extra woningbouw, minder geluid van de treinen.

  • l. Boonstra

    Zaanstad heeft al voorgesorteerd op deze kostenbesparing door de plannen voor een verbinding via Noorderveenweg – Noorderweg en Communicatieweg. Dan zoeken ze het in Heemskerk maar heerlijk uit.

  • André van Beveren

    Is er nou niemand die zich realiseert dat het doortrekken van de A8 naar de A9 niet alleen ‘gewoon meer asfalt‘ is, maar tegelijk de oorzaak zou kunnen zijn van een ongekende verkeersdruk op de wijken Westerkoog en Westerwatering?
    Wanneer de Busbrug permanent open gesteld wordt en het doortrekken van de A8 zal er een aanzuigende werking plaats vinden van sluipverkeer op zoek naar snellere routes naar de Coentunnel. Want dat er veel meer verkeer uit westelijke richtingen gaat komen na de aansluiting van beide Snelwegen is een logisch vervolg en daarmee meer verkeersdruk op wegen die daar niet op berekend zijn.
    In de plannen die in voorbereiding zijn betreffende het oplossen van het probleem bij de spoorwegovergang Guisweg zijn ook extra op- en afritten van die A8 opgenomen, daar waar de verlegde Guisweg onder de A8 doorloopt. Die extra kosten kan de Gemeente Zaanstad zich besparen, als het doortrekken van de A8 niet doorgaat.

  • Piet Davon

    Idd project Guisweg kan ook weer terug naar de tekentafel. Extra op- en afritten naar de A8 zijn nu overbodig.

  • P. Hoogkamer

    Hoera, perfect geen extra op en afritten voor de a8 midden in het veenweide gebied en hier stukken vanaf knabbelen…

  • Rik Romijn

    Prima besluit. Weg met het asfalt en lang leve het groen.

  • Anneke Steemers

    Indien er wel een verbinding werd gemaakt tussen de A8 en A9 dan zouden er per dag tussen de 15 en 30.000 extra verkeersbewegingen bijkomen op de A8 die dwars door het dorp oud-Koog aan de Zaan snijdt. De hoeveelheden geluidsoverlast en fijnstof die nu al flink belastend zijn zouden dan nog meer gaan toenemen….

    Ik pleit voor 80 km. op het stuk A8 vanaf het Kogerveld tot aan Assendelft en ook voor nieuwe, hogere geluidsschermen. De originele geluidsschermen (1967!!!) zijn nooit vervangen. Waarom staan er in het hele land geluidsschermen van min. 3 meter terwijl het hier nog zo laag is? Daarnaast: ze zien er niet uit…
    Waarom kan de snelheid op de ringweg in Amsterdam wel omlaag naar 80 km. t.b.v. de bewoners die daar wonen, maar niet in Zaanstad?

    Oud-Koog wordt, behalve met de A8 en de vele grote industrieën die de nodige overlast geven, straks nog meer belast met de ondertunneling van het spoor ter hoogte van de A8.

    Bij het (eventueel) wegvallen van de op- en afrit van de A8 op de Koog zal al het verkeer richting A’dam /Assendelft onder het spoor door moeten. Gezien het feit dat de A8 ’s ochtends al vanaf Assendelft heel erg druk wordt gebruikt zal dit het opstropen van verkeer gaan veroorzaken op de weg naar de oprit in Zaandijk, de tunnel zelf en tenslotte de Koger Provinciale weg, dus nog meer fijnstof en geluidsoverlast erbij.

    Er is een hele goede oplossing: het Zaanse spoor laten zakken. Als ik lees dat er serieus werd nagedacht over het besteden van 800 miljoen (!) euro voor een stukje ondertunneling van de verbindingsweg tussen A8 en A9 dan is de ondertunneling van het spoor in Zaanstad waarschijnlijk in dezelfde orde van grootte.

    Met dien verstande dat Zaanstad dan een heleboel wint: eindelijk de verbinding tussen Westerkoog /Westerwatering en de rest van Zaandam en Koog, plek voor het maken van een flink stadspark met recreatieve mogelijkheden, etc. etc. De NS is dan ook tevreden, ze kunnen zoveel treinen inzetten als maar wenselijk is.

    Kortom: oud-Koog verdient minder overlast i.p.v. nog meer geluidshinder en fijnstof!

    • Yede Bruinsma

      Mooie reactie Anneke, in Delft kon men wel onder de stad door met de trein. En zaandstad niet? Parkje komt er dan niet want men blijft bouwen dan boven op het spoor zou dan een mooie nieuwe smc kunnen komen kan die school bij zaansmuseum betrokken worden.

    • P. Hoogkamer

      Rooswijk ook.

  • Oliver de Wit

    Top.

    Lijkt me dat je voor zo veel geld veel mooiere dingen voor de stad & regio kunt doen.

    We hebben een autootje, maar voor mijn dochter zou ik veel liever betere fietspaden zien in Zaanstad dan meer snelwegverbindingen.

    Of misschien een nieuwe brug bij de Burcht, eentje zonder reflectorfliepeltjes en geel zwarte kruizen?

    Of misschien wat nieuwe bomen? Er zijn er de afgelopen 10 jaar erg veel verwijderd.

    En als ze het echt niet meer weten kunnen ze ook voor bijna een miljard aan glaswol rollen kado doen aan de bevolking, dat helpt met de gasprijs komende winter.

  • Annemieke van der maat

    Heel blij met dit besluit. Iedereen gaat maar voor z’n eigen belang. Vergeten wordt dan het belang van historisch erfgoed. Weg is weg. En dat is al teveel gebeurt. Begrijp wel de irritatie van de omwonenden in krommenie en zeker aan de dorpstraat in assendelft.zaanstad maakt keer op keer de fout om wijken te bouwen zonder te kijken naar de ontsluiting

  • Rob Marinus

    Er zijn steeds twee reacties blij dat er geen verbinding komt of er moet wel degelijk een verbinding komen voor de A8/ A9
    Waarom hebben we het zo weinig over de huidige verschrikkelijke hoge uitstoot op de provinciale weg, waar je echt nu wat aan moet doen.
    < Significant nu meer kinderen en volwassenen met luchtweg infecties.
    < Levensverwachting is dalend rondom de provinciale weg ( Krommenie)
    Je zou acuut niet meer in de buurt van de provinciale weg willen wonen als je zichtbaar kon maken wat we inademen aan uitlaatgassen elke dag.
    Oplossing op korte termijn.
    < Milieu zone invoeren.
    < Vrachtauto`s weren ( eerder zijn er al prima alternatieven routes voor vrachtauto`s bedacht)

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.