De ‘nieuwswoestijn’, geen weerwoord in NHD, dan maar hier…

NHD-hoofdredacteur Corine de Vries vindt recente berichtgeving in landelijke media over de kwaliteit van de regionale journalistiek onder de maat. In een opiniebijdrage van vrijdag 18 maart valt ze ook de redactie van De Orkaan aan.

De reactie van De Orkaan op die opiniebijdrage wil De Vries niet plaatsen: “omdat jullie mijn betoog op geen enkele manier inhoudelijk onderuithalen. Tegelijkertijd nemen jullie de ruimte voor nieuwe halve en hele onwaarheden, zoals jullie in het verleden ook al vaak gedaan hebben om de Orkaan in een gunstig daglicht te stellen ten opzichte van haar concurrenten. Die ruimte gaan wij niet geven in de regionale dagbladen van Mediahuis.”

Onder de geweigerde opiniebijdrage van De Orkaan:


Hoofdredacteur Corine de Vries schrijft in haar opiniebijdrage dat landelijke media ‘nonsens’ verspreiden over de nieuwsvoorziening zoals die door ‘haar’ kranten wordt verzorgd. NRC gebruikt een kreupel onderzoek, de VARA maakt er een potje van en De Groene past geen hoor en wederhoor toe.

NRC, VARA en De Groene kunnen best voor zichzelf opkomen, maar omdat ook De Orkaan door De Vries aangevallen wordt, vraagt dat om een reactie.

De Orkaan wordt door de hoofdredacteur geïntroduceerd als een “door de gemeente gesubsidieerde website’. Was het maar zo. Al acht jaar vaart De Orkaan op eigen kracht, gemaakt door vrijwilligers, gesteund door donaties van lezers en mede gefinancierd met beperkte advertentie-inkomsten. Sinds februari van dit jaar zijn we erkend als ‘lokale publieke media-instelling’ waardoor we recht hebben op gedeeltelijke bekostiging door de gemeenten (meervoud dus) Zaanstad en Wormerland. Dat gaat om een schamele € 109.000 per jaar waarvoor we graag een paar extra journalisten aan zouden trekken. Maar van dat geld hebben we tot dusver nog geen cent gezien. Gesubsidieerd? Vergeet het maar.

Waarom de hoofdredacteur deze kwalificatie gebruikt om ons in de hoek van de subsidieslurpers te zetten is niet duidelijk. Zelf krijgen de kranten van De Vries jaarlijks zo’n slordige 8 miljoen btw-korting van de belastingdienst. In 2016 zijn de kranten van het Telegraaf-concern – waar de regionale titels van De Vries onder vallen – gered van de ondergang door het Belgische Mediahuis, dat vooral goed boert vanwege enorme belastingvoordelen dat het bedrijf in het thuisland geniet (0 procent btw en riante distributiesteun). De Orkaan is daarmee vergeleken maar een kleine krabbelaar.

Volgens De Vries maken we ons ook schuldig aan ‘leugens’ omdat we nooit een verslaggever van één van haar kranten op de perstribune zouden zien. Die waarneming dateert echter uit de begintijd van De Orkaan (2014) toen het Noordhollands Dagblad in grote problemen verkeerde. De staf hield zich vooral bezig met interne conflicten (de krant versleet vijf hoofdredacteuren in 10 jaar), werd blootgesteld aan ‘job-rotation’ waardoor ervaren krachten verdwenen, kreeg ruzie met De Telegraaf die alle niet-lokale content ging leveren, werd geconfronteerd met bezuinigingen, sluiting van kantoren en samenvoeging van redacties. De Vries erkent die problemen maar stelt dat die tijd ‘in het verleden ligt’ – maar daar ging die passage nu juist over. In die periode werd er naar onze mening geen goede krant gemaakt. Het was een belangrijke reden om met De Orkaan te beginnen. Na de redding door de Belgen is de krant in een rustiger vaarwater terecht gekomen, en dat zal ongetwijfeld positieve effecten op de inhoud hebben.

Om aan te tonen hoe diep het NHD in de regio zit gaat De Vries het aantal artikelen in het NHD en De Orkaan over Krommenie vergelijken (wij hadden ons afgevraagd hoe vaak een NHD-verslaggever in Krommenie was). De Vries gaat tellen en komt tot 2 artikelen in De Orkaan in maart en 17 in het NHD (dat laatste is een mooi resultaat, eerlijk is eerlijk). De Vries telt echter alleen de artikelen in De Orkaan waar Krommenie in de kop staat, in werkelijkheid is het aantal artikelen veel meer.

Maar de lokale focus is wel degelijk een verschil tussen De Orkaan en het NHD. Wij zijn twee totaal verschillende media. Ons nieuws is 100 procent Zaans, en we publiceren zo’n 50 à 70 (eigen) artikelen per week. De focus van het NHD is naast internationaal en landelijk nieuws ‘de regio’ wat betekent dat Zaankanters ook veel nieuws over Edam, Purmerend, Beemster, De Rijp en Castricum krijgen. De Orkaan doet dat anders, en juist die verschillen zou je moeten koesteren.

De Vries pleit ervoor ‘echte nieuwswoestijnen’ te identificeren en daar alleen in te grijpen via gerichte steun. Wij vrezen dat het op die plekken al veel te laat is. Een lokaal medialandschap is gebaat bij veel verschillende stemmen. En niet bij een monopolist. Je moet zorgen dat je geen nieuwswoestijn wordt, en met een lokaal nieuwsmonopolie ben je daar één stap van verwijderd.

Piet Bakker / Merel Kan (redactie De Orkaan)


Foto’s (De Orkaan): boven de NHD-nieuwsfiets, onder een pagina uit het gewraakte Groene-artikel.

Deel dit artikel:

7 reacties

  • Ze hebben erg mooie fietsen.
    Werken jullie daar nog aan?

  • Sinclair van Oort

    Op zich prima dat jullie reageren op het stuk. Alleen vind ik het niet fraai die aantijgingen over en weer. In beide stukken wordt vermeld dat het slecht is gesteld met het lokale media landschap. Een wig drukken tussen 2 media bedrijven levert niks op.

  • Fred Blijenstein

    Ik heb mij laten verleiden tot het nemen van een 3jarig abonnement op het NHD, in de veronderstelling dat er veel lokaal ( Zaans) nieuws te lezen was. Wat een enorme spijt heb ik van mijn abonnement. Amper Zaans nieuws, wel veel Purmerend, Volendam ,Landsmeer. Zelfs de sport delft het onderspit. Vandaag een heel stuk over een voetbalclub , ver buiten de Zaanstreek. Wie wil dit nu?
    Zijn er wel Zaankanters in de redactie, die betrokken zijn met hun streek? En die “erop uit” willen gaan? Of is het makkelijker om maar wat vanuit de burostoel te publiceren? Onverschillig zijn van waar dat “nieuws”vandaan komt? Verschuil je niet achter de naam Zaanstreek_Waterland . Zorg voor lokaal Zaans nieuws, dat is wat de abonnees willen.
    Er gebeurt genoeg hier in de streek ,De Orkaan staat vol met al dan niet klein nieuws

  • Jaap van Wessel

    Slechte media zijn de bron voor slechte politici

  • hans van rheenen

    Kort samengevat …

    Iemand die een “product maakt”, heeft zijn doelgroep voor ogen en wanneer die doelgroep zich niet aangesproken voelt, wordt “het product” niet afgenomen.

    ABC van de marktwerking: De klànten hebben àltijd gelijk!

  • Jan Koopman

    NHD is een flut krant. Stelt niets voor.

  • Frans Reichardt

    Dat het NHD zijn pijlen richt op De Orkaan, wijst erop dat De Orkaan serieus neemt.
    Wie kaatst, kan de bal verwachten. Of: wie wind zaait, kan een orkaan oogsten. Dat NHD eigen media gebruikt om andere media de les te lezen en die vervolgens de kans ontneemt op dezelfde plek te reageren – en daarmee zijn lezers de kans ontneemt kennis te nemen van de andere kant van het verhaal – is onvolwassen.
    Per saldo zal publiekelijk gekissebis over iets dat lezers niet of nauwelijks raakt, niemand goed doen. Hopelijk kunnen alle betrokkenen hun aandacht snel weer richten op het nog beter bedienen van de lezers. Succes!

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.