Busbrug op lange baan door stikstof

Het was een omslachtige redenering, maar volgens wethouder Gerard Slegers (CDA) zou het kunnen lukken: de busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering zorgt voor meer verkeer en meer stikstof. Dat mag niet, maar dat kan je compenseren met stikstof die ergens anders niet wordt uitgestoten. Omdat de Meneba-fabriek in Wormerveer 10 jaar geleden sloot en dus geen stikstof meer uitstoot kan die ‘ruimte’ gebruikt worden om de busbrug aan te leggen.

Het is niet alleen omslachtig, het is waarschijnlijk ook niet toegestaan. Deskundigen die in NRC aan het woord komen, stellen dat “het hergebruik van stikstofrechten van gesloten of gestopte bedrijven (…) om bouwprojecten te laten doorgaan, vermoedelijk niet [zijn] toegestaan volgens de Wet natuurbescherming.”

Oude – en niet meer gebruikte – rechten inzetten om woning- en wegenbouw te realiseren valt onder het zogenaamde ‘extern salderen’ waarbij 70 procent van verdwenen stikstofuitstoot ingezet kan worden om nieuwe wegen aan te leggen of woningen te bouwen. Volgens de deskundigen die in NRC aan het woord komen, kan dat hier niet omdat er ‘netto’ geen stikstoftoename mag zijn, dat wil zeggen dat er geen lange periode tussen de gestaakte en de nieuwe activiteit kan zitten.

Brokking

De Provincie Noord-Holland – die de natuurvergunning uitgeeft als er geen stikstofprobleem is – heeft al eerder in Zaanstad met behulp van ‘oude’ rechten een woningbouwproject een vergunning gegeven. Het ging volgens NRC om het project Brokking in Wormer (dat moet Wormerveer zijn) waarbij de appartementen in de nabijheid van het Wormer- en Jisperveld gerealiseerd zijn door te verwijzen naar veevoederfabriek Brokking die weliswaar al 20 jaar dicht was, maar die nu geen stikstof meer uitstoot.

Brokking had echter helemaal geen vergunning om stikstof uit te stoten, omdat stikstof destijds helemaal geen issue was. De omgevingsdienst Noord-Holland Noord heeft vervolgens z’n uiterste best gedaan om te berekenen hoeveel stikstof Brokking in 1976 zou hebben uitgestoten, daar hadden ze vast een vergunning voor gekregen en omdat ze nu niks uitstoten kon het complex gebouwd worden.

Dat ging dus om ‘intern’ salderen omdat oud en nieuw op dezelfde plek zaten, maar niet van ‘netto’ minder uitstoot omdat Brokking al jaren helemaal niks meer uitstootte.

Lobby

Bij de busbrug/Meneba gaat het om twee projecten die ook nog eens op verschillende plekken liggen en die niks met elkaar te maken hebben. De eigen regels van de Provincie op het gebied van extern salderen zijn overigens duidelijk, het mag alleen als er “een directe samenhang tussen de intrekking van de toestemming voor de saldo-gevende activiteit en de verlening van de natuurvergunning voor de saldo-ontvangende activiteit.” bestaat. Die is er hier dus niet.

Toen Slegers zijn plannetje aan de raad voorlegde in november 2021 zei hij: “wij zijn bezig met een oplossing daarvoor in de naam van Meneba”. Melchior Mattens van de PvdD had daar toen al een hard hoofd in:

“En ik heb de wethouder vorige week [tijdens een Zaanstad Beraad] met grote verbazing aangehoord dat er nu naar Meneba wordt gekeken om daar stikstofruimte vandaan te gaan halen. En ik wil bij deze nogmaals uitspreken dat die stikstofruimte die daar op papier bestaat of zou ontstaan, dat die absoluut hier niet voor gebruikt kan worden.”

Mattens nu: “Ik zei dat omdat er toen net een uitspraak van de rechtbank was over de Amercentrale in Geertruidenberg waar een vergunning op dezelfde gronden ten onrechte was verstrekt. Slegers krijgt die busbrug niet open. Het enige wat hem rest is een lobby richting Provincie en het Rijk. Maar die nieuwe busbrug met alle extra verkeer ligt te dicht bij het Natura2000-gebied Westzijderveld.”

De zaak bij de Amercentrale was aangespannen door Johan Vollenbroek van Mobilisation for Environment (MOB).

Wethouder Slegers beloofde op 9 november 2021 ‘binnenkort’ een raadsinformatiebrief over de situatie naar de raad te sturen, “en dan gaan we zo snel als mogelijk verder met het proces om de busbrug echt ASAP open te krijgen.”

Deel dit artikel:

25 reacties

  • Jan Oskam

    Zou goed zijn om te kijken hoeveel minder uitstoot er door het openen van de busbrug zou zijn. Omrijden kun je ook salderen. Dus is mogelijk (zelfs zeer waarschijnlijk) het openen van de busbrug positief mbt de uitstoot

    • De Orkaan

      Een probleem daarbij is dat de uitstoot van de busbrug vlak naast het natuurgebied plaatsvindt terwijl de uitstoot van het omrijden via de Provincialeweg daar verder vandaan ligt. Die kan je dus niet zomaar tegen elkaar wegstrepen.

      • Sander Riel

        Daarbij is uit het verkeersonderzoek van de gemeente zelf gebleken dat een open busbrug netto 0 effect heeft op verminderen verkeer, omdat er dan meer mensen met de auto gaan die nu fietsen. Dus geen argument.

      • Rene van Lieshout

        En de gemeente meer geld binnenhalen door grond te verkopen aan de bouwers van enorme logistieke centra langs het Noordzeekanaal. Waar dus vele vrachtwagens (met zeer vervuilende diesels) hun weg gaan vinden door de gemeente.

      • Piet dekker

        Omrijden via westzaan geeft aanzienlijk meer uitstoot

  • PP Kampie

    Ook de gigantische woningbouw van Burano en op het terrein van Achmea, dat kan dus wel en nagenoeg geen parkeerplekken, rondjes in de wijk dan maar en wat de heer Oskam zegt en blijven omrijden en hebben we het nog niet eens als een ieder naar zijn werk gaat of thuis komt, lekker treintje rijden de wijk in en uit!

  • J.L. Koppenol

    Ik rij dagelijks naar Zaanstad Noord, dus eerst naar het zuiden dan oostwaarts om vervolgens via alle verkeerslichten/en spoor (Hoornse lijn), weer zuidwaarts te rijden optrekken en afremmen. S’avonds idem, en natuurlijk met de delfde voertuigen in de zelfde file. Dus wie houden we nu eigenlijk voor de gek met die uitstoot, het wordt zelfs gecreëerd. Zoveel verkeersdeelnemers zoveel kilometers per dag x5. Zaterdag en zondag kan het gelukkig wel. Kanttekening is dat er aan de zuidzijde nog volop gebouwd wordt en aan de Westerkoog zijn er de bouwplannen,dus nog meer uitstoot van mensen die aan de andere kant van de stad moeten zijn.

    • Peter Dorlijn

      Wat denk je van de fiets.

      • hanneke tonkens

        Ja goed idee. Van die fiets Zo zie je maar: zo’n auto kan soms best onhandig zijn.
        Ik snap steeds niet zo goed, waarom er over een Busbrug auto’s moeten rijden, of waarom noemen jullie het anders een Busbrug? Over een fietspad rijden toch ook geen auto’s.

        • John Archer

          Lees de 40-jarige geschiedenis en gruwel. Dan weet je gelijk waarom de brug in de volksmond de busbrug heet en waarom je opmerking de stupiditeit ten top is. Je rijdt niet voor niks met de auto 8km om, om op de snelweg te komen. Op die snelweg mag je niet eens komen op je fiets, en al mocht je het wel, ik zie maar weinig van de forensen 40km heen en weer 40km terug fietsen, dag in dag uit…. En verhuizen… Onder welke steen verberg je je hedentendage? De huizenmarkt zit op slot. Nog niet meegekregen in je hol?

          • Hanneke Tonkens

            Heb ik ook wel al gedaan, maar misschien niet genoeg. Misschien was het een beetje flauw, sorry. Ik kon het niet laten even stil te staan bij de naam van de brug.
            En ik kan er eigenlijk niet over oordelen, daar heb je ook gelijk in.
            Zelf reis ik naar mijn werk met fiets en trein, maar ik heb een goede verbinding en geen auto nodig op het werk. En dat heeft niet iedereen. Ik maak me wel zorgen over de natuur, eerlijk gezegd. groeten

        • Rob Wolvers

          Er mogen auto’s over de busbrug. Op werkdagen 20 van de 24 uur en in het weekend de hele dag. Voor al het andere verkeer is de brug zelfs 7/24 geopend. Ik snap dus ook niet goed waarom er voortdurend geroepen wordt dat de brug gesloten is. De busbrug is gewoon open 🤔

        • Rene van Lieshout

          ruim 30 jaar geleden was het al bedoeld als AUTO verbinding. Het is pas een BUSbrug geworden toen de gemeente verschrikkelijk begon te blunderen

  • Ed Renkema

    Of het nou flubbertjes zijn of eenn busbrug je begrijpt niet waar die wethoder de argumenten vandaan haalt. Waarschijnlijk weet hij het zelf ook niet. Gelukkig binnenkort verkiezingen.

  • Gert Molenaar

    Wat is er nieuw aan de busbrug, Melchior Martens van de PvdD?
    Die ligt er al een jaartje of 30. Er wordt dus al die tijd al teveel stikstof geproduceerd als gevolg van al die onnodige extra om te rijden kilometers.

    • Bert Versteeg

      Mattens is een figuur van een kansloze partij!
      Het hele verhaal van de Amer centrale is niet afkomstig van de pvdd, in de volksmond de pvdk, partij van de kanslozen, maar van de activist Johan Vollenbroek, die ook al de Grandprix Formule 1 op Zandvoort probeerde tegen te houden mar misschien is deze man ook wel lid van de pvdd.
      Als je van een partij bent die de hengelsport in Zaanstad wil verbieden en in Amsterdam Sinterklaas zijn paard dan zit er iets niet helemaal goed in je bovenkamer!
      Ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het stikstof verhaal niet klopt, mensen moeten 8 km enkele reis omrijden om van Westerwatering naar Westerkoog v.v. te komen om naar hun werk te gaan, hun kinderen naar school te brengen of naar een sportlocatie te gaan.In Koog aan de Zaan is het zwembad waar ook veel mensen uit Westerwatering komen. Het kan er bij mij niet in dat een permanente openstelling van de Binding meer CO2 uitstoot geeft dan omrijden via de Provinciale Weg met vele verkeerslichten en de spoorwegovergangen. Daarnaast is het leuk bedacht dat mensen maar op de fiets moeten gaan maar in Nederland is het weer niet altijd even best en dan ga je niet op de fiets. Wat ik ook zie is dat er rond 9 uur `s morgens en om 18.00 s`avonds een hele rij auto`s staat te wachten om de brug over te mogen rijden. De Coenbrug in de A8 is al bijna een jaar defect waardoor schepen en zeilbootjes een andere route moeten kiezen iets wat nog 2 jaar gaat duren. Door deze stremming gaan de bruggen in Zaanstad veel minder vaak open dus de oplossing voor het vermeende stikstofprobleem is om van de Coenbrug een vaste brug te maken waardoor met name de pleziervaart, lees zeilbootjes, worden gedwongen om andere manieren te vinden om de brug te passeren, denk hierbij aan het strijken van masten. 90% van de brugopeningen van de Coenbrug wordt veroorzaakt door de pleziervaart.

  • Andre van Beveren

    Heel veel omgereden kilometers in 2 tijdvakken per dag? Samen totaal 4 van de 24 uren die een dag tellen. Hoe gek kan je het maken en hoe noodzakelijk is het om juist in die 2 x 2 uur over de brug te rijden. Supermarkt bezoek kan in alle uren naast deze uren. Familiebezoek kan per fiets. Is zelfs beter, juist in verband met die stikstofproblematiek. Laten we blij zijn dat die brug niet permanent dicht is.

  • Er zijn bij openen van de busbrug twee mechanismen. De eerste is: sommige mensen hoeven niet meer om te rijden, dat scheelt uitstoot. De tweede is: sommige mensen zullen de auto kiezen, terwijl ze nu nog met de fiets gaan. Dat levert extra uitstoot op.

    De “omrijders” hebben bovendien niks meer om over te mopperen. Dus de enkeling die, na jarenlang mopperen, nú nog een speed-pedelec (zo’n hogesnelheids-elektrische-fiets) aanschaft en zegt: naar Alkmaar voor m’n werk, het kan eigenlijk best op de fiets, die enkeling bestaat straks niet meer.

    Op zichzelf ben ik geen voorstander van moeilijk doen tegen automobilisten. Beter is het om fietsvoorzieningen te verbeteren.

    Maar ik vind óók niet per se dat je koste wat kost de auto op weg moet helpen. Dus als het verkeer over de busbrug te veel milieuschade oplevert, dan moeten we dat onder ogen zien. Die brug ligt er al heel lang alleen voor busreizigers en fietsers. Misschien moeten we hem op deze manier gaan bezien: als signaal dat de benzineauto niet normaal is.

    Terzijde: 24-uurs-openstelling voor elektrische auto’s, is dat wat? Moet de wet daarvoor aangepast worden, of zou dat gewoon kunnen?

    • Bep Hogendorp

      Laten we nou niet met (onduidelijke) uitzonderingsregels gaan werken, daardoor is de Busbrug überhaupt een politiek vraagstuk geworden.

  • Louis Dirksen

    Salderen met iets wat je niet gedaan hebt? Zo kan ik er nog wel een paar. Vrijspraak voor mishandeling omdat ik 20 jaar terug niemand heb vermoiord? HHhhhhhh, de politiekelingen in dit land maken het met de dag doller. Hoe zegt de Yank dat toch weer? The inmates took over the asylum………

  • Jaap Meeuwsen

    Die Gerard toch weer, stikstof compenseren.
    Goed geluisterd naar Den Haag, daar sjoemelen ze er al zo lang mee.
    Wanneer je je daar in verdiept raak je na een kwartiertje helemaal de weg kwijt.
    Mensen, laat je nou niet belazeren door dit soort kromme berekeningen, uitstoot is uitstoot, maakt niet uit waar die wel of niet plaatsvindt.
    Willen we iets aan het milieu doen dienen we met zijn allen de totale uitstoot te verminderen.

    Alsof je op de busbrug merkt dat de Meneba fabriek niks meer uitstoot.
    Zooo kortzichtig dit.
    Er wordt zelfs wereldwijd in gehandeld en nog fors geld mee verdiend ook.

  • Piet Davon

    Tijd om eens over een andere oplossing na te denken. Dat na 31 jaar tunnel (“of brug”) visie. Misschien is een tunnel bij de Vincent van Goghweg iets? Kunnen wij de rondweg inrichten voor bestemmingsverkeer. Iedereen gelukkig. Dossier gesloten.

  • Sven twiep

    Stikstof is stikstof. Of je het nu uitstoot in natuurgebied of er vandaan.
    Ben van mening dat je moet kijken naar toe of afname. Naar mijn idee een afname, want er hoeft minder omgereden te worden

  • Piet Davon

    Ik lees steeds omrijden om op de snelweg te komen. Maar als brug open is in de spits gaat het verkeer richting Amsterdam toch juist omrijden. En ik lees ook niks dat het een weg dwars door een woonwijk is met in spits overstekende kinderen. En is niet iedereen in Westerwatering gaan wonen, wetende dat de ontsluiting slecht is. Dus ik begrijp veel van de bovenstaande argumenten niet. Alles moet schijnbaar maar wijken voor een paar minuten tijdwinst.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *