4.000 nieuwe woningen Zaanstad te ongezond door vliegtuiglawaai

Rond Schiphol zijn op 115 bouwlocaties zo’n 150.000 woningen gepland op plekken waar volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) teveel vliegtuiglawaai is om gezond te kunnen wonen. In Zaanstad gaat om om 4.000 nieuwbouwwoningen.

Het gaat om bouwplannen die tot 40 km van de luchthaven liggen en waar het wonen te hoge gezondheidsrisico’s heeft volgens een bericht op de website van de Natuur- en Milieufederatie Noord Holland.

Het is ‘wonen of vliegen’ volgens Sijas Akkerman, directeur van de NMF Noord-Holland, “om de woningnood zodanig op te kunnen lossen dat iedereen in een gezonde woonomgeving kan wonen, zal het vliegtuiglawaai af moeten nemen. En dat kan alleen door Schiphol te laten krimpen”.

De Natuur en Milieufederaties Noord- en Zuid-Holland roepen “aankomende wethouders en raadsleden op om één front te vormen en bij luchtvaartminister Harbers te pleiten voor krimp van Schiphol om zo de ongezonde geluidsoverlast door stijgende en landende vliegtuigen van en naar Schiphol significant te verminderen.”

In Zaanstad gaat het om 11 projecten met in in totaal ruim 4.000 woningen

  • Hembrugterrein, Zaandam (1.000 woningen)
  • Centrumplan Westerkoog, Koog a/d Zaan (87 woningen)
  • Bannehoven, Zaandijk (147 woningen)
  • Noordeinde, Wormerveer (107 woningen)
  • Meneba, Wormerveer (550 woningen)
  • Molletjesveer, Wormerveer (800 woningen)*
  • Chromos, Krommenie (350 woningen)
  • Het Blok, Krommenie (88 woningen)
  • Eilanden van Hain, Krommenie (235 woningen)
  • Kreekrijk, Assendelft (900 woningen)
  • Saendelft Overhoeken, Assendelft (150 woningen)

* een project van 800 woningen bij Molletjesveer konden wij niet vinden. We hebben bij de NMF Noord-Holland om details gevraagd. UPDATE: volgens NMF wordt in de documenten van MAAK.Noord verwezen naar deze plannen. Na lang zoeken vonden we het ook, sterker nog: zelfs 1.000 woningen zouden op het bedrijventerrein passen.

Foro boven: de nieuwste Hembrugplannen.

Eilanden van Hain (Krommenie)
Deel dit artikel:

16 reacties

  • Jullie vergeten, volgens mij één ding. Dat geen enkel genoemd project voldoet aan de 30% norm. Dat wil zeggen 30% van de woningen voor sociale huurwoningen of koop woningen voor starters.
    Het punt wat jullie noemen maakte ik vanmorgen al.
    Geen Dank

  • Claudia van ‘t Slot

    Bijzonder Hembrug wel en Houthavenkade niet noemen, is exact
    T zelfde en zal voor Eiland en Dukra ook gelden…

  • De Orkaan

    Voor G. de Rooij: twee keer iets onjuist beweren maakt het nog niet waar. Bij het project op de Badhuisweg zat u ernaast: dat is 100% sociale woningbouw. En ook hier zitten diverse projecten met 30% sociale huur / goedkopers starters. Bijvoorbeeld Hembrug, ’t Blok, Meneba. Het heeft trouwens ook niks te maken met geluidshinder van Schiphol. Dus: off topic en onjuiste informatie.

    Claudia: kijk op het kaartje (link ’11 projecten’) waar te zien is dat het gebied van Houthavenkades (en Badhuisweg) buiten de aanvliegroutes vallen. Daarom worden ze niet genoemd.

    • Kev Bakker

      AD linkje “11 projecten”. Buiten de aanvliegroutes vallen… ? Uhm, heeft u vandaag gezien, hoe de vliegtuigen van Schiphol vertrokken?
      Allemaal over Zaandam, omdat de vliegroutes zijn veranderd, door de “speciale militaire actie” des Putins.

      Wat zeggen de “normale” vliegroutes nu allemaal nog tegenwoordig?
      Tevens vreemd, dat bij de luchthavens al een andere route wordt gekozen, terwijl het conflict meer dan 2000km verderop is.
      Wij moeten de fijnstof nu happen, omdat Putin dat zo heeft bepaald?

      Hiermee vervallen deze planningen dan toch normaliter?

      Check flightradar van 26-03-2022, lokatie Schiphol.
      Goed weekend!

  • Henk Visser

    Prima opgepikt nieuwsitem, redactie. Top!
    Ook het NRC maakte hier vanmorgen al melding van.

    De analyse van de Natuur en Milieufederaties N-Z Holland is niet nieuw voor de 5 genoemde actiegroepen en hun achterban die hebben bijgedragen aan de totstandkoming van dit rapport.
    Maar blijkbaar wel voor mainstream media. Het is ook een boosterprik voor deze actiegroepen die, in tegenstelling tot wat vaak verondersteld wordt, niet de sluiting van Schiphol voorstaan, maar een krimp. Een evenredige verhouding tussen belangen. Waarbij, met de grondwet in de hand (art. 21), het belang van burger welzijn primair moet staan. Het kan niet bestaan dat economisch belang (.) een dermate aanslag pleegt op het fysieke en psychische gestel van onderwonenden dat vervolgens een ander ministerie met een eerste hulp doosje moet komen. Staatsecretaris Paul Blokhuis kwam in 2020 met zijn landelijke nota ‘gezondheid’. ‘’Iedereen voelt dat dit Nederland alleen maar aangenamer kan maken’’ (citaat). Het bekende probleem. Niet de oorzaak aanpakken maar de gevolgen pleisteren. Al ruim 12 jaar het mantra van opeenvolgende neo liberale VVD kabinetten.
    In het Zaans vertaald: Een brug bouwen en voorzien van ‘fliebertjes’ die steeds scherper worden.

    Terug naar de boosters. 2de kamerlid Lammert van Raan stak de aanwezigen bij de open PvdD bijeenkomst in de Bullekerk de strijders tegen de Schiphol terreur een hart onder de riem. Volharding is het enige wapen. Het is een strijdt van David tegen Goliath. Het beklimmen van de Mount Everest.
    Deze analyse van MNF, opgepikt door de nationale media, onderstreept zijn stimulans.
    Nu, met het WHO rapport als handvat, komen gemeentes voor een dilemma te staan. Ook de gemeente Zaanstad. Niet minder dan 11 projecten vallen onder beschadigende geluidsnormen.

    Niet verbazend: Eilanden van Hain (235 woningen). Waarover ik op 20 juli 2020 al een opiniestuk liet doorklinken op de Orkaan opinie-henk-visser-nieuwe-normen-schiphol-einde-eilanden-van-hain
    Deze nieuwbouw locatie, aangegeven in embed kaart van de overlast regio’s, zal nog meer geteisterd worden dan de ook vermelde sloop-nieuwbouw wijk; ‘het Blok’ in Krommenie.

    In diverse overleg rondes, sinds het aantreden van wethouder Wessel Breunesse, is hij het SOS (Saense Onderwonenden Schiphol) tegemoet gekomen in begrip en toezeggingen tot aanpak, binnen de kaders die het BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol) stelt aan invloed. In het BRS zijn vele gemeentes vertegenwoordigd.
    Wessel heeft ook de portefeuille: Ruimtelijke ontwikkeling, natuur en landschap, milieu, wonen en bouwen. Onlangs akelig gepasseerd in de eigenhandige ondertekening van het VNO-NCW manifest door burgermeester Hamming (partij genoot van Schiphol CEO Dick Benschop) dat groei van Schiphol voorstaat, in mistige formulatie, opinie-henk-visser-dikke-onvoldoende-voor-schipholbrief-hamming

    Met de publicatie van het NMF rapport in regionale en mainstream media, waarin specifiek vermeld de nieuwbouwplannen ‘het Blok’ en ‘Eilanden van Hain’ in Zaanstad, staat wethouder Breunesse voor het blok (…..) Met luchtvaart èn wonen en bouwen in zijn portefeuille is een contradictionele positie niet meer te vermijden. We kunnen de wethouder daar op alle manieren op aan vallen. Meer zinvol en constructief is contact en participatie. Inhoudelijk aanspraak en overleg. Want ook een wethouder is wel ergens te bereiken middels een zoektocht op het web.

    Kort en krachtig samengevat; zolang de luchtvaartsector zich aan alle wettelijke verplichtingen kan onttrekken, gefaciliteerd door de rijksoverheid, door ons, de belastingplichtige, is er sprake van een staat in de staat. Vergelijkbaar met het Vaticaan in Rome. En in dat geval is een democratie niet meer dan de dictatuur van de meerderheid.

  • Joop van Wessel

    Binnenkort vliegen ze op schone kerosine of zelfs elektrisch dan verdubbeld het aantal vluchten naar 1.2 miljoen of meer zelfs wat denk je zelf

  • Marian Frederiks

    En dan de mensen, die al jarenlang in bestaande woningen leven en bijna elke nacht met oordoppen in slapen! Het is schandalig dat Schiphol nog steeds overstapluchthaven blijft!

    Bovendien wonen wij ook nog dicht bij een weg, die een van de smerigste van Nederland is. Wij ademen niet alleen kerosine, maar ook uitstoot van
    Verkeer in.
    Dus Zaanstad kom in actie voor twee zaken: het aantal vluchtbewegingen van Schiphol moet drastisch terug en de verbinding A8 – A9 moet nu toch eens eindelijk gebeuren!!!

    • Nico Kuilman

      Als u daar zo’n last van heeft waarom verhuist u dan niet naar de achterhoek? Het is daar heerlijk rustig, geen vliegvelden geen auto wegen alleen maar rustige en stille dorpjes en landweggetjes en de huizen zijn ook een stuk goedkoper, ik weet het mijn zoon woont daar.

      • Hanneke Tonkens

        Wat u schrijft vind ik geen bijdrage aan de discussie.
        Het zou fijn zijn als ingaat op het thema.
        Bent u het eens met het feit dat hier te veel vliegtuigoverlast is of niet?
        Zeg daar iets over, in plaats van dit soort tips die iemand zelf ook wel kan bedenken.
        Als het u niks uitmaakt, reageer dan niet.
        Schiphol was 20 jaar geleden heel anders dan nu, veel minder vliegtuigen. Het is het gevolg van keuzes dat het zo gegroeid is. Moeten mensen dat maar pikken of gaan verhuizen? vindt u dat echt?

  • Fred Blijestein

    Helaas alle acties ten spijt. Het heilig verklaarde Schiphol mag en kan alles en als het niet snel genoeg gaat wordt het magische woord Werkgelegeheid geroepen. Hoe lang wordt dit nog gepikt. Ten koste van de gezondheid van tienduizenden mensen. Hoe durf je dit bedrijf steeds maar de hand boven het hoofd te houden.

    • KLM’s belangen moeten worden beschermd, volgens onze overheid. En als je dan in Ties Joostens ‘De blauwe fabel’ leest, dat dit bedrijf in haar 100-jarig bestaan slechts 15 jaar haar eigen broek heeft weten op te houden… Dat betekent dus dat wij burgers dit vervuilende bedrijf al 85 jaar draaiend houden.
      Schiphol komt met z.g. hinderbeperkende maatregelen – nog niet eens speldeprikken qua oplossingen – en komt daar kennelijk mee weg. Geeft totaal geen donder om de hele omgeving waarin zijn opereren.

      Teruggenomen leugen doet weer overal opgeld
      En dan de leugen dat Lelystad Schiphol gaat ontlasten: die uitspraak moest Cora van Nieuwenhuize terugnemen. Want nee, Schiphol gaat grotere toestellen over onze hoofden laten vliegen, de mensen rond Lelystad krijgen de kleine vakantievliegers. Waarmee onze gezondheid hier nog sneller naar de knoppen wordt geholpen. Maar het is keurig door de vorige minister van IenW zo geframed, en wordt weer klakkeloos nagebauwd.

      Oproep: gemeenten jullie hebben zorgpicht!
      De Saense Onderwonenden Schiphol, het Platform Vlieghinder Kennemerland en een drietal actieve bewonersgroepen rond de eveneens preferente zuidelijke Kaagbaan, hebben samen met de Milieufederaties Noord- en Zuid-Holland een oproep gedaan aan alle gemeenten (54!) en provincie N-H om veel steviger richting het Rijk te roepen, dat dit in 2022 niet langer zo kan. Al deze door ons gekozen instanties hebben zorgplicht aangaande een gezonde leefomgeving voor ons mensen. Handel daar dan ook naar.

  • evert hartog

    Er zullen vast mensen zijn die overlast ondervinden van het vliegverkeer. Ik woon onder de landingsroutes van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, en ervaar het geluid zelden als overlast. Want het valt in het niet bij de overlast die met vrachtwagens wordt gemaakt die de magazijnen van de supermarkten aanvullen, vrachtwagens van HVC, SUV’s van VVD stemmende buurtgenoten, brommertjes van gillende pubers en een soort hells angel motoren van behoorlijk asociale mede buurtgenoten. Dat doen we toch allemaal zelf. Dit alles overschrijd de toegestane geluidsgrenzen in veel hogere mate en er wordt niet op gehandhaafd. Het echte probleem is natuurlijk de milieu vervuiling van het vliegverkeer dat miljoenen tonnen kerosine verbrandt en fijnstof als een giftige nevel over onze buurten uit laat waaieren, waardoor het aantal problematische astmagevallen bovengemiddeld groot is. Dus Schiphol moet minderen, maar wel om de goede redenen, het milieu. Als alleen over het geluid wordt geklaagd is het een zielig not in my backyard verhaal.

    • Henk Visser

      Beste Evert,

      Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat het niet alléén over vlieglawaai moet gaan maar ook over fijnstof. Dit artikel verwijst echter naar een analyse van de NMF met betrekking tot geluid.
      Twee gescheiden zaken dus.

      Ik geloof je ook meteen als je zegt dat je onder de aanvliegroutes van de Polder- en Zwanenburgbaan woont (ik ook) en geen last heb van straalmotoren. Lucky you!
      Ervaring van geluidoverlast is subjectief. Jij hebt weer last van ander soort geluid dat op een overwegend lagere toonfrequentie ligt. Daarin onderscheidt het gehoor van de mens per persoon.
      Geluidsoverlast is dus niet een lineaire stoorfactor die voor iedereen hetzelfde is.

      Verder schrijf je: ‘’Dat doen we toch allemaal zelf [?]’’
      Evert, wat bedoel je daarmee? Ik hou niet zo van generaliseren. Wie is ‘’WE’’?
      Absoluut gaat het niet alléén over lawaai maar óók om milieu en klimaat. Het is niet het een of het ander. Het gaat hand in hand.
      Wil je meer info over beidde zaken met betrekking tot luchtvaart, kijk even op de website van het SOS. http://www.sos-zaanstreek.nl

  • Als de mensen die zeuren over vlieglawaai het vliegen zelf eens boycotten mogen ze klagen,maar als je iets te klagen hebt moet je zelf ook eens kijken waar je zelf af en toe mee bezig bent wat voor een ander hinderlijk is, en wat was er eerder dan waar je bent gaan wonen.

  • Bert Versteeg

    Waarom het Centrumplan Westerkoog in het rijtje staat is me een raadsel. Ik woon er 250 meter vandaag en ik heb weinig last van het vliegverkeer en ben kerngezond.
    Verder zit ik regelmatig te vissen in de Zaan – ook in de buurt van toekomstige bouwlocaties- de Nauernasche Vaart of in het Noordhollands Kanaal en ik kan niet zeggen dat de overvliegende toestellen hinderlijk zijn.
    En ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat het wegverkeer in Zaanstad meer geluidsoverlast veroorzaakt dan het vliegverkeer.
    Mensen die in dorpen als Westzaan of Assendelf wonen zullen veel minder last hebben van het wegverkeer en dan valt het geluid van een overvliegende Boeing of Airbus meer op.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *